Wanneer kinderen moeite hebben met lezen en spellen kan dit gevolgen hebben op school. Onderzoek wijst uit dat er in de kleuterleeftijd al signalen zijn die vertonen dat het kind moeite kan krijgen met leren lezen en spellen.
Dit kan ook te maken hebben met:
Dit zijn vaardigheden die kinderen ontwikkelen (hakken en plakken) en de klank-tekenkoppeling. Als kinderen hier nog moeite mee hebben, dan is dit een groot risico dat zij ook problemen gaan ervaren in het aanvankelijke leesproces.
Vroegtijdig signaleren van deze signalen is van belang om in een later stadium eventueel dyslexie vast te stellen. Dyslexie mag niet worden vastgesteld door een logopedist. Dit doet een orthopedagoog of een psycholoog. Voor het vaststellen van dyslexie is echter van belang dat er al extra hulp is geboden, bijvoorbeeld door een logopedist.
Wanneer school of u zorgen/twijfels heeft over het lezen en spellen van uw kind, dan kan u hem/haar aanmelden bij LogoKids voor behandeling van lees-spellingvaardigheden. Bij LogoKids zijn wij deskundig op het gebied van diagnostiek, indicatiestelling en behandeling. Mocht er sprake zijn van dyslexie, dan kunnen wij ouder(s)/verzorger(s) helpen met het opstarten van een dyslexietraject.
Bij de behandeling wordt samengewerkt met de ouder(s)/verzorger(s) en de school van het kind. Ook wordt rekening gehouden met de totale ontwikkeling en eventuele bijkomende problemen. Regelmatig oefenen met lezen en spellen is van belang.
Meer informatie over dyslexie vindt u hier.